Skærbæk 2005, Danmark

Ved sidste klodsfest i Jelling, 2005 blev jeg kontaktet af Jan Beyer fra LEGO, om jeg havde lyst til at udstille mine modeller til et arrangement i efteråret, hvis han kunne få det arrangeret. Jeg og flere andre fra den danske klub Byggepladen var ikke sene til at melde os til, da det lød som et hyggeligt arrangement.
Jan Beyer, som er projektleder på LEGOs kontakt til AFOL'er i Europa, fik samlet alle trådene og arrangeret alle de nødvendige detaljer, og her er så en beretning af resultatet af en alle tiders weekend med masser af LEGO og hyggeligt samvær.

Arrangementet

Udstillingen blev arrangeret i samarbejde mellem LEGO og Rømø-Skærbæk Turistbureau, og stedet blev valgt til Skærbæk Fritidscenter der har forholdende til sådanne arrangementer.
Arrangementet blev i god tid offentliggjort og reklameret for i bla. Ribe Ugeavis, se her.
Posteren her til højre blev også hængt op og delt ud.
Skærbæk Fritidscenter er vandt til store arrangementer, og de er i besiddelse af alle faciliteter til at huse mange besøgende og udstillere, så der var gode chancer for et vellykket arrangement.

Arrangementet var planlagt til 3 dage, fra fredag til søndag. Fredag var planlagt til opstilling, lørdag til udstilling, og søndag til udstilling og nedtagning. Opsætning Opsætning

Fredag den 7. oktober

Fredag morgen var jeg klar med mine modeller kl. 9, som jeg havde aftalt med Byggepladens formand Carsten Straaberg, han har en lille kassevogn, så det var alletiders til mine og hans modeller. Kl. 9.15 begiver vi os afsted mod Skærbæk, hvor vi ankommer kl. 12.30. Her møder vi Jan, og får sagt hej til alle dem der allerede er kommet fra Tyskland og Holland.
Opsætning Herefter er der arrangeret lækker frokost og vi er så klar til at begynde at sætte borde op. Jan havde lavet en plan, med størrelser og det hele, så det var bare med at komme igang.
Medlemmer fra den tyske klub 1000steine var allerede ankommet, så de var så småt gået igang med opsætning, og inden længe begyndte tingene at tage form. Her til højre er det Bruno Kurth, der sætter hans eget og Frank Abels udstilling op, men mere om det senere.

Opsætning Opsætning

Her til højre er vi igang med at opsætte Byggepladens samlede bidrag til udstillingen, en stor by med tog på ca. 2x8 meter. På billederne ses Peter Vingborg og jeg selv, Carsten Straaberg har stået bag kameraet.

Opsætningen af vores by tog faktisk hele dagen, undervejs var vi igen i restauranten og få lidt godt til ganen, og derefter hurtigt tilbage til byggeriet. Byen bestod af bidrag fra 6 af klubbens medlemmer, så det var noget af et puslespil for os 4 fremmødte at få det hele til at passe sammen, men efterhånden blev det en meget livlig by med masser af detaljer.

I løbet af eftermiddagen nåede de sidste udstillere fra Holland også at ankomme, de havde mange spændende ting med, bl.a. kreationen der ses her til højre, det er en racerbane for tog, det var vi meget spændte på at se hvad kunne blive til, på billedet ses Klaas Meijaard fra 1000steine, igang med at gøre banen klar. Det andet billede viser nogle af de andre kreationer, som hollænderne medbragte. Billedet er taget med Thekla Borcherts kamera fra den tyske klub 1000steine, det er hende der ses midt i billedet.

Da vi alle var færdige med at opstille og alt var klart til åbning næste dag, gik vi i centerets bar, og fik en hyggelig snak og en godnat-øl.

Jeg var heldig at skulle dele hytte med Peter Vingborg, Chris Paton og hans kone Jane, så efter baren fik vi nok igen en hyggelig snak i hytten, om nogle af de vigtige ting i livet - LEGO.

Lørdag den 8. oktober

Så blev det lørdag, først herligt sønderjysk morgenbord kl. 8, og herefter ind og se til at alt var helt klar til åbning kl. 10. Udstilling Udstilling Udstilling På billederne kan nu ses hele LEGO udstillingen, fra den ene ende af hallen, og fra den anden, og nogle af de store hoppeborge der var opstillet til børnene. Alt så ud til at være klart, og klokken blev hurtigt 10, og vi kunne byde de første besøgende velkommen.

Da klokken blev 10, strømmede folk ind, Jan havde virkelig gjort et godt PR-arbejde, små som store kom og kiggede, og da dagen var omme, havde der næsten været 300 besøgende! Her er lidt billeder med situationer fra dagen.

Besøgende Besøgende Besøgende Besøgende Besøgende

På de første to billeder ses området omkring den lille bar, hvor der også var opsat en computer der viste forskelligt information. På de 2 næste, ses nogle af de besøgende der har fået øje på noget spændende, og det sidste viser nogle af de Dirt Crushers som LEGO havde medbragt til stor glæde for børnene (og nogle voksne).

Dagen gik så godt, at vi næsten var ved at glemme frokosten, men lidt på skift fik vi alligevel klaret det, så nogle hele tiden kunne holde øje med modellerne. Det er svært at undgå at nogle kigger lidt med fingrene, så det er bedst med lidt opsyn hele tiden, også hvis et tog skulle afspore eller lignende.
LEGO havde også arrangeret nogle konkurrencer, hvor man kunne vinde forskellige LEGO præmier fra LEGO-shoppen.

Da klokken blev 17, lukkede vi udstillingen og de sidste gik hjem. Vi var alle godt trætte, og da Jan sagde at maden var serveret, gik der ikke længe før hallen var lukket og slukket.

Gaver_fra_Jan Gaver_fra_Jan

Efter en yderst udsøgt middag, kom Jan rundt og gav os hver en pose blandet LEGO, med alt hvad hjertet kan begære, lige fra mini-figs og søstjerner til Bionicle og TECHNIC dele.
Der gik ikke ret mange minutter før der var gang i et større sorteringsarbejde, og byttehandler blev gjort på kryds og tværs, det var god underholdning.
På billederne til højre har Thekla fanget stemningen.

Aften_hygge Aften_hygge

Bagefter var der hygge i Hytte 21, Jan's hytte, hvor vi alle mødtes, udvekslede erfaringer fra dagen, og hyggede os.
Også idag blev det bagefter til lidt mere hygge i vores egen hytte, for vi var vist ikke helt færdige med at snakke og bytte LEGO fra Jan's fine gave.

Søndag den 9. oktober

Pyha, det var hårdt at komme op søndag, men sådan går det jo, at man kommer sent i seng når man er i godt selskab og snakken tilfældigvis falder på - LEGO.
Morgenmad kl. 8, overdådigt sønderjyst morgenbord igen, med alt fra kornflakes til æg og bacon.
Herefter var vi hurtigt klar til at komme ned i hallen igen, og gøre klar til at åbne igen kl. 10.
Ikke langt tid efter dørene var åbnet klokken 10, så var der igen utrolig mange besøgende:

Besøgende Besøgende Besøgende

Første billeder viser igen fuld trængsle i Café-området, både børn og voksne nyder LEGO-kreationerne. På andet billede nyder 3 børn selskabet af en af Menno Gorters fantastiske robotter. På fjerde billede er der gang i LEGOs lille butik, der bliver passet af Jan's kone Rikke, og Nadine fra LEGO Shop Oberhausen. På femte billede kan man se at Jan og Nadine har travlt med at holde alle Dirt Crusherne kørende hele tiden.
På det sidste billede har Carsten fanget mig igang med at lege entreprenør med min medbragte gravemaskine, hvilket også var til stor fornøjelse og beundring fra børn og voksne.

Også idag var der mange besøgende, det samlede antal besøgende nåede næsten 600 ialt. Men alt for hurtigt var klokken blevet 15, og vi måtte lukke, og igang med at pille hele udstillingen ned.

Nedpakning Nedpakning Nedpakning Nedpakning Nedpakning

Første billede: Mine modeller var hurtigt pakket, og klar til at blive læsset i Carstens vogn. Andet billede: De to bylayouts tog noget tid at få pakket sammen, så de kunne overleve en køretur mere. Tredje billede: Vingborg Taxa, næsten klar til turen nordpå med dele til Christian, Knud og Vingborg. Fjerde billede: næsten færdig, femte billede: Jeg får mig lige et spil Tetris, med Christian og Per Langkildes bygninger, for at få dem til at være i transportkasserne.

Så var det tid til en vand i centerets bar, farvel til alle, og 4 timers hjemtur.

Udstillere og deres kreationer

Staben af udstillere til arrangementet bestod af deltager både fra Danmark, (Byggepladen), Tyskland (1000steine) og Holland (De Bouwsteen og Lowlug), over 20 ialt. Jeg har her forsøgt at beskrive alles kreationer, jeg håber jeg har husket alle, ellers må I hjælpe mig og klage hvis jeg har byttet noget eller mangler nogle.

Min udstilling

For at begyndet et sted vil jeg starte med min eget bidrag til udstillingen.
Jeg medbragte alle mine nuværende samlede modeller, dvs.
Volvo FH16 6x2/4 520 med 3 akslet Goldhofer hurtigløber
Volvo FH12 6x2/4 500 Globetrotter XL, Sweet Candy
Mercedes Benz 1840 Halmtransport
Derudover havde jeg også min næsten færdige Volvo gravemaskine med, jeg vil nøjes med at beskrive kort her at den er fuldt funktionsdygtig og var et stort hit iblandt de besøgende og jeg fik også mange positive kommentarer fra de andre deltagere til udstillingen. Resultatet efter udstillingen, var et par trætte hænder da gravemaskinen faktisk kørte i hele åbningstiden. Undervejs havde jeg et lille uheld, et tandhjul til trækket på det ene bælte blev knust, men heldigvis havde Menno Gorter fra Holland medbragt lidt ekstra reservedele, så efter lidt tid, var den klar igen. Situationen kan ses på det ene af billederne herunder, men det er jo praktisk at en gravemaskine har sin egen donkraft med.
Her er lidt billeder af min udstilling, og nogle situationer med min gravemaskine.

Mine_modeller Mine_modeller Mine_modeller Mine_modeller Mine_modeller
Mine_modeller Mine_modeller Mine_modeller

Jeg har også fået fremstillet nogle vitriner til mine modeller. Det var første gang disse var i brug. Det var meget praktisk at have disse med, både som transportkasser, men også som sikring imod pilfingre, så behøvede jeg ikke at være bange for at nogle piller ved modellerne.

Byggepladen havde, som tidligere nævnt, arrangeret en samlet udstilling. Hvilket skulle bestå af en stor opstilling med by og tog. Planlægningen gik faktisk igang så snart vi hørte om arrangementet, så der har været meget arbejde i det.

På billedet her til højre kan man se det samlede skinnelayout:

Layout består af to skinnerundkredse, så man kan sætte to tog til at køre hele tiden, på hver deres bane, det giver en god udstillingseffekt at have ting der bevæger sig, så derfor lukkede kredse, der kan passe sig selv.
Indenfor skinnerne er opbygget et vejsystem, og derimellem har 6 deltagere fra klubben placeret deres individuelle dele. Meget planlægning er brugt på at få tingene til at passe, og på billederne herunder kan du se det samlede færdige resultat:

Samlet_layout Samlet_layout Samlet_layout Samlet_layout Samlet_layout

Herunder har jeg beskrevet de dele som de enkelte medbragte til bylayoutet, og derudover havde nogle også ekstra ting med.

Carsten Straaberg

Carsten, Byggepladens formand, havde medbragt hele den ene ende til layoutet, den del der ses i forgrunden på billederne herunder.

Carsten_Straaberg Carsten_Straaberg Carsten_Straaberg

Det er blandt andet værd at bemærke statuen der bliver forskrækket, drengen med den fjernstyrede båd i søen, legepladsen med rutschebane, det hævede terrain så der kan blive en bro, og meget meget mere.
Carsten sørgede også for at medbringe dele fra Per Langkilde til udstillingen, da Per desværre blev forhindret i at komme med.
Carsten havde også medbragt et antal Vignetter (små scenarier på en grundplade på max 8x8 knopper), disse kan ses på det sidste billede.

Peter Vingborg

Peter har medbragt en stor mængde huse, og skinneelementer. En stor del af skinnestrækningen på layoutet er lavet af grønne byggeplader med hegn og træer, det har Peter stået for. Derudover havde han lavet en del af husene i midten af byen, der ses på billederne herunder:

Peter_Vingborg Peter_Vingborg Peter_Vingborg Peter_Vingborg

De fine huse i midten af billedet er Peters, læg mærke til de fine haver med hækkene. Derudover har Peter bl.a. bibragt lygtepæle og stoppesteder.
Peter sørgede også for at medbringe dele fra Knud og Christian, da de desværre ikke kunne deltage.
Peter havde opså medbragt hans utrolige samling af gamle modeller, disse kan ses på det sidste billede.

Chris Paton

Chris medbragte også en stor del huse og udstyr til byen, meget flotte modeller, dog var der lige en kikser med noget venstrekørsel, men vi fik hurtigt ændret biler og trafikskilte så de passede, Chris er fra England, så smutteren er forståelig.

Chris_Paton Chris_Paton Chris_Paton Chris_Paton

Chris havde også medbragt en lille konkurrence, hvor man skulle prøve at finde en lidt skjult Viking i byen.

Knud Thomsen

Knud kunne desværre ikke deltage da der i samme weekend blev afholdt en byggekonkurrence, Japan vs. Danmark, i Billund. Heldigvis havde Knud dog ikke noget imod at låne os et par modeller vi kunne tage med til Skærbæk, så det blev til en stor station og et parkanlæg.

Knud_Thomsen Knud_Thomsen Knud_Thomsen Knud_Thomsen Knud_Thomsen

Knud havde også lånt os tre tog, en Rheingold Express, bestånde af damplokomotiv med tender, fire passagervogne og en postvogn. Derudover havde Knud også bygget en model af det nye IC4 tog, vi måske snart får til Danmark, og sidst men ikke mindst, et par fine sporvogne.

Christian Rasmussen

Christian havde desværre heller ikke mulighed for at deltage i arrangementet, men han har lagt et stort arbejde i en masse flotte modeller til den samlede by. Hans del består af en lukket gård og et stort torv med masser af huse omkring.

Christian_Rasmussen Christian_Rasmussen Christian_Rasmussen

Christian havde dekoreret sine modeller med en helt masse liv, bemærk bla. pølsevognen på torvet, og gården hvor der er børn der leger.

Per Langkilde

Per var desværre heller ikke med til udstillingen, men også her var vi heldige at måtte medbringe hans bidrag til udstillingen. En stor samling af flotte huse med mange detaljer.

Per_Langkilde Per_Langkilde Per_Langkilde

Læg bl.a. mærke til Netto bygningnen og den store Brandstation. Den røde bygning over for Netto, er et 'Ferrari' hus, bygget hovedsageligt ud af delene fra et par af de små Enzo'er.

Carstens kone Ulla, og deres børn

Carstens kone, og deres 3 børn var også med til udstillingen, og de havde medbragt en masse fine modeller der kan ses på billedet herunder.

Ulla_børn Ulla_børn

Den tyske klub, 1000steine, var også godt repræsenteret ved udstillingen. Både med enkelte kreationer, og et samlet bylayout. De tyske modeller var virkelig flotte, og det var en stor fornøjelse at se både modellerne, men også hilse på 'kollegaer' fra vores naboland.
Efter lidt tid viste det sig også at jeg faktiske 'kendte' flere af dem, da mange af dem har deres egen Bricklink-butik og jeg derfor har handlet med flere af dem.
Her en lille præsentation af de modeller som tyskerne havde medbragt.

Bruno Kurth og Frank Abel

Bruno og Frank, havde i fællesskab bygget en utrolig flot by. Bruno har bygget en samling huse som skalamodel, i typisk tysk stil, som inkluderer bageri, værksted, villa m.m. Franks huse med køretøjer og mini-figs, er også utrolig stilrene og typisk tyske.

Bruno_Frank Bruno_Frank Bruno_Frank Bruno_Frank Bruno_Frank

Bruno havde også bygget et utrolig flot eksemplar af det legendariske tyske tog, Rheingold Express, i lilla og beige, utrolig flot model. Det ene af de to tog som de to tyskere havde til at køre rundt på layoutet, begyndte pludselig at lyde lidt slidt. Bruno fortalte dog at netop dette tog havde tilbagelagt omkring 300 km! - så mon ikke det alligevel er godt nok!
Bruno har også en stor LEGO butik, du kan besøge den her.

Johannes "Jojo" Koehler

Jojo havde også medbragt en utrolig flot model af et kapel og en bondegård. Kapellet var omkranset af et grønt område, hvor man kunne se nogle riddre, og hestevogne. I det ene vindue på kapellet stod også en fin prinsesse.

Jojo Jojo Jojo Jojo Jojo

Bondegården som Jojo medbrage, var også utrolig detaljerig, lige fra hønsene i gården, til storken i reden på taget.
Han havde også medbragt et antal mini vignetter, minimale kreationer, hvor man alligevel ikke er i tvivl om motivet.

Andreas Tretbar

Andreas havde medbragt nogle meget flotte skibe, 3 pramme, og en stort antal lastbiler. Meget flotte modeller, hvor det havde lykkedes ham at få utrolig mange detaljer med på så små modeller. Han anvendte også i stor stil SNOT teknik (Studs Not On Top - hvilket betyder at klodserne vender ikke normalt, dvs. ligger på siden, på hovedet eller lignende.)

Andreas_Tretbar Andreas_Tretbar Andreas_Tretbar Andreas_Tretbar Andreas_Tretbar

Læg også mærke til de meget detaljerede jernbane-service vogne. Intet er overladt til tilfældigheder.

Thekla og Ronald Borchert

Thekla og Ronald havde også medbragt nogle fantastiske modeller, et stort hus, og en stor Radar. Huset er i stilen 'La Garde' og radaren var udstyret med motorer, så den kunne dreje og vippe.

Thekla_Ronald Thekla_Ronald Thekla_Ronald

Klaas H. Meijaard

Klaas der også er medlem i de to hollandske klubber, De Bouwsteen og Lowlug, havde også medbragt nogle sjove kreationer.
Heriblandt kan nævnes en racer-togbane, hvor man kunne bygge sit eget tog, og køre om kap med hinanden.
Et stort hit blandt børnene, var også en opstilling med en kran, der kunne styres rundt, og fange små containere med slik.

Klaas_Meijaard Klaas_Meijaard Klaas_Meijaard

Klaas og hans kollega Rick Hardeman, havde også en lille shop med Greenman's ABS, hvor de solgte sæt og enkelt dele, til yderst favorable priser.

René Hoffmeister

René som er ejer af 1000steine, havde medbragt et helt fantastisk byggeri, et kæmpestort mosaik.

Rene_Hoffmeister

Det er lidt svært at se hvor stort det er, men billedet måler ca. 7meter x 2.3meter, og der er ialt brugt 248.832 1x1 plader til byggeriet, jo - du læste rigtigt, tæt på en kvart million!
Opbygningen af billedet er koordineret af René, som har sendt byggeplader og 1x1 plader ud til medlemmer af 1000steine der havde lyst til at deltage, og derefter blev det samlet første gang ved TSL 2005, (Tausend-Steine Land) 24-26 juni.
Man kan se flere billeder og en lille video fra dette arrangement her.

Også den store hollandske klub, De Bouwsteen, var flot representeret med udstillere og deres helt fantastiske kreationer. Her er et par af dem.

Menno Gorter

Menno er technic mand, og det ses meget tydeligt når man ser på hans medbragte samling af kravlende, gående, trillende robotter. Der var altid liv i hans udstilling, for alt kravlede omkring, på borde og gulv og alle vegne, over kasser og under bordene.

Menno_Gorter Menno_Gorter Menno_Gorter Menno_Gorter Menno_Gorter

Robotterne kunne alle bevæge sig, med store mængder elektronik og pneumatik, nogle af bilerne var udstyret med elektrisk servostyring alle-hjuls-træk, AWD, og alle mulige andre funktioner man ikke troede var muligt med LEGO.

Den anden hollandske klub, Lowlug, var også repræsenteret, bla. af Jan-Albert van Ree, der medbragte nogle meget flotte modeller.

Jan-Albert van Ree

Jan-Albert havde medbragt et flot layout med et bryggeri og en travl jernbane. Detaljerigdommen er helt utrolig, og stilen er meget ren, biler, tog og bygninger passer perfekt sammen.

Jan_Albert_van_Ree Jan_Albert_van_Ree Jan_Albert_van_Ree Jan_Albert_van_Ree

Læg mærke til ballasten omkring sporene, løse 1x1 plader, det giver en ret god effekt.

LEGO havde også medbragt en hel del ting, selvfølgelig også i kraft at at de er hovedarrangører af arrangementet, med Jan Beyer i spidsen. Den nye LEGO butik i Tyskland, LEGO Store Oberhausen, havde også stået for opsætning af en lille LEGO butik med et udvalg i både gamle og nye sæt. Butikken blev passet af Jan Beyers kone, Rikke, og daglig medarbeder i butikken i Oberhausen, Nadine.
Der var også arrangeret små borde med LEGO som børn og voksne kunne bygge med.
Ved siden af shoppen, fandes nogle store rodekasser fulde af LEGO, hvor man kunne fylde en pose med lige de specielle dele man kunne bruge.
LEGO havde også medbragt en hel del Dirt Crushers til stor glæde for børnene, til dem der ikke ved hvad en DC er, så er det en fjernstyret bil, som LEGO lancerede i 2004. Den kan klart anbefales, det er virkelig en god konstruktion.

LEGO LEGO LEGO LEGO

Og her på billede nummer 2, har vi manden bag det fantastiske arrangement, Jan Beyer.

Diverse

Links til billeder

Her har jeg samlet en række links til gallerier, med billeder fra weekenden:

Chris Patons, Brickshelf galleri
Peter Vingborg, Brickshelf galleri
Carsten Straaberg, Brickshelf galleri
Byggepladen, Brickshelf galleri
Menno Gorter, Brickshelf galler1
Thekla Borchert, Galleri

Jeg skal lige her huske at takke alle ovenstående fotografer for de fine billeder, som jeg også har anvendt nogle af her på siden.

Links til deltagernes hjemmesier

Her har jeg samlet de links jeg har kunnet finde til de andre deltageres hjemmesider, gallerier, shops m.m.

Carsten Straaberg, hjemmeside.
Peter Vingborg, Bricklink shop.
Chris Paton, Brickshelf galleri.
Knud Thomsen, hjemmeside.
Christian Rasmussen, hjemmeside.
Per Langkilde, hjemmeside.
Bruno Kurt, Bricklink shop.
Klaas H. Meijaard Bricklink shop.
Thekla og Ronald Borchert, hjemmeside.
Menno Gorter, Brickshelf galleri

Scrap

På udstillingen kom Lizzy og Lasse også forbi og kiggede på vores modeller, et par dage efter udstillingen, sendte Lizzy mig disse fine Scraps, som hun har lavet fra udstillingen.

Lizzys_Scrap Lizzys_Scrap Lizzys_Scrap Lizzys_Scrap

Annoncer før og efter udstillingen

Ud over de i starten nævnte annoncer, så kan man af disse fem annoncer i lokalaviser, se at Jan har gjort PR-arbejdet grundigt:

Aviser Aviser Aviser Aviser Aviser

Sidste bemærkninger

Sådan et arrangement har vist fortjent et par afsluttende bemærkninger.
Jeg vil sige tusind tak til primus motor bag arrangemenet, Jan Beyer, han har virkelig gjort et stort arbejde i udstillingen, og jeg håber at vi udstillere har levet op til hans forventninger. Jeg havde ihvertfald en fantastisk hyggelig weekend i selskab med en masse dejlige mennesker. Rygterne lyder allerede på at næste år er der LEGO i Skærbæk igen, så jeg håber at få mulighed for at deltage igen, og se en masse kollegaer og besøgende - på gensyn.