Dette er min tredje lastbil i skala 1:13, ideen opstod egenlig ret tidligt, da jeg kom igang med at bygge store modeller,
for jeg har kørt mange kilometer med denne lastbil, og det var derfor helt oplagt at denne skulle med i min samling. Hvis der har været en ledig fridag så har jeg tit ringet til
chaufføren og spurgt om han havde noget imod lidt selskab, hvilket han selvfølgelig aldrig har haft, så det er blevet til
mange gode ture. At få lov at køre med, og se blokvogne og store maskiner en hel dag, det er ikke så lidt spændende.
Men nu er den altså blevet en realitet, en Volvo FH16, med Goldhofer hurtigløber, fra firmaet Henning Petersen A/S i Herrestrup.
Nedenfor finder du en beskrivelse af opbygningen af lastbilen, funktionerne og alt hvad der ellers kan være interessant i denne sammenhæng.
Ligesom min anden lastbil i skala 1:13, Henrik Guldagers, Sweet Candy, så er denne model også opbygget omkring en af de lidt utraditionelle farver i LEGO, nemlig den såkaldte 'Sand Blå'. Det har igen været lidt af en prøvelse da det kan være lidt svært at få fat i de nødvendige klodser, og der må somme tider tænkes lidt utraditionelt for at få det hele til at hænge sammen.
Håber du vil nyde min beskrivelse af projektet lige så meget, som jeg har nydt at bygge modellen, god fornøjelse.
Dette billede er taget af Lars Vesti |
Lastbilen kommer fra firmaet Henning Petersen A/S i Herrestrup, Danmark.
Traileren er en 3 akslet Goldhofer hurtigløber med udtræk. Begrebet hurtigløber dækker over en blokvogn med maksimal tilladt totalvægt på 48 tons, som derved er tilladt at køre med normal hastighed på landvej, i modsætning til en 'rigtig' blokvogn, der kører med mere en 48 tons totalvægt, og derved kun må køre med nedsat hastighed.
Traileren er opbygget med 12.80 meter lad, og kan trækkes 5.3 meter ud, til total 18.10 meter. Den bagerste aksel er medstyrende,
og den forreste er løftbar. Bagerst findes hydrauliske ramper, og traileren kan forbredes i hele længden, for transport
af f.eks. brede gravemaskiner.
Forrest findes et hydraulisk spil, der kan være nyttigt til at trække maskiner op der ikke kan køre op selv.
Nogle af de data jeg har at gå efter for den originale lastbil, er indført herunder.
|
Trækkeren til denne tredie model i størrelse 1:13, var en del lettere at bygge end de to andre modeller. Hovedparten af trækkeren
er meget lig med min anden model af Henrik Guldagers, Sweet Candy, det
er ligeledes en Volvo, dog den nye version, og kun en FH12, men det er primært fronten på førerhuset der er ændret en
smule, så der kunne genbruges meget. Det meste af chassisrammen er helt magen til.
På denne model er der dog gjort mere ud af selve chassiset på trækkeren end på min Sweet Candy model, da alt der er pakket ind
i skørter og krom. På denne model, er det hele mere synligt, og derfor også mere detaljeret opbygget.
Indvendigt er modellen ligeledes lidt mindre avanceret, da denne lastbil er knap så voldsomt udstyret indvendigt. Der er
heller ikke motivlakering på hele trækkeren, blot diverse staferinger.
Farven på bilen er tæt på originalen, en smule for lys, men med nogenlunde samme nuance, valget stod imellem den almindelige
LEGO Blå, og denne Sand Blå, og den sand blå farve giver langt det bedste resultat synes jeg, den almindelige blå, er for
'simpel' til denne lastbil. Igen har farvevalget givet lidt problemer, da denne farve ikke er fuldt opdateret, så nogle
gange kommer der til at mangle nogle typer klodser, men så man være lidt kreativ og få de forhåndenværende til at passe istedet.
Traileren har været en noget større udfordring, da det er første gang jeg har bygget en blokvogn i denne scala, og de mange
funktioner jeg ønskede at få indbygget, har givet lidt problemer undervejs. Men nok om det, nu til det lidt mere detaljerede og tekniske forklaringer.
Bilen er opbygget på et 6x2/4 chassis, et såkaldt pusher- eller twinsteer-chassis, hvor bagerste aksel er drivende, og de to forreste er styrende. Førerhuset er et L2H2 førerhus, også kaldet, Globetrotter, Volvo's næsthøjeste førerhus.
Chassiset er opbygget af to langsgående vanger med tværgående stræbere imellem.
Forakslen er opbygget som originalen med 2 langsgående parabelfjedre, samt støddæmpere, hjulene kan også dreje og er udstyret med
en såkaldt Ackermann styring, der gør at det inderste hjul drejer lidt mere end det yderste, for at spore
korrekt i kurver.
Den midterste aksel er også udstyret med 2 luftbælge, og en lille pneumatic cylinder så det er muligt at hæve den
fra vejbanen. På min model har jeg placeret en kompressor inden i brændstoftanken på højre side af bilen, kompressoren er
udstyret med 2 små kompressor-pumper, da den også senere komme til at levere luft til trailerens funktioner.
På venstre side af bilen, findes den originale batterikasse samt lufttanke. Under luftfilteret har jeg monteret en pneumatik ventil
der kontrollere hæve/sænke funktionene på den midterste aksel.
Bagakslen er opbygget med 4 luftbælge, fungerende differentiale og en kardanaksel frem til gearkassen.
Omkring drejeskammelen der er opbygget med tandstænger så det ligner den originale flytbare skammel, er rammen dækket af
aluminiums dørk plader, der beskytter bilen lidt, og gør det nemmere at gå rundt deroppe.
Den bagerste kofanger er specielopbygget på denne model, i en lidt mere robust version i forhold til en standard Volvo kofanger.
I siderne over lygterne findes to advarselsskilte, og imod rammen findes to ekstra projektører der giver lidt ekstra arbejdslys, når
man f.eks. bakker ind på en mørk byggeplads. Nederst findes tværgående stænklapper, med påskriften
'Volvo - TITAN'.
Motoren består overordnet af 3 dele, motorblok med gearkasse, indsugning og udstødningssystem.
Motoren er en række 6 med fungerende krumptap, plejlstænger og cylindre. Bagerste findes gearkassen, hvor kardanen
er monteret. Motorblokken er desuden opbygget med køler, intercooler, manifold (ind og ud) samt turbo.
Indsugningssystemet starter på selve førerhuset med kanalen fra toppen til bunden af førerhuset, herfra ned
til luftfilteret bag ved venstre forhjul, og fra luftfilteret til indsugningssiden af turboen.
Udstødningssystemet består af rør fra udstødningssiden af turboen til den oprejste lydpot placeret bag førerhusets
højre side.
Forrest på rammen sidder kofangeren monteret, på forsiden findes i bunden en lille spoiler under den egentlige kofanger.
I den nederste kofanger sidder to kørelys, samt to trin der kan vippes ud, når man skal pudse forruden. I midten er nummerpladen monteret.
Herover sidder to blinklys, og to positionslys, og herover de egentlige forlygter. Imellem disse en grill, med monteringsbeslag for
'Særtransport' skilte, der skal anvendes ved lang/bred last.
I begge sider findes 3 trin op til førerhuset samt skærme til forhjulene.
Selve førerhuset sidder monteret på en hængsel i fronten og støtter på luftaffjedring både i for- og bagende.
I fronten kan klappen åbnes, så man kan komme til bl.a. vand og oliepåfyldning, denne klap skal også åbnes hvis
førerhuset skal vippes for motoreftersyn. I hver side findes dørene, de kan begge åbnes, påmonteret med spejle,
et i venstre side, og et dobbelt i højre med normal- og trailerspejl samt et nærsigtsspejl.
I hver side af førerhuset findes desuden et opbevaringsrum til diverse værktøjer og andet grej.
I det højre skab, finder man en værktøjskasse, ligesom på originalen.
Over frontruden findes solskyggen med påskriften 'HERRESTRUP' samt to danske flag, og 2 projektører. På førerhusets tag findes 2 topmarkeringslygter,
rotorblink, samt to små antenner og et soltag der kan åbnes.
Bag på førerhuset findes to ekstra arbejdslygter og indsugningen til motoren.
Førerhuset er udstyret med diverse logoer og staferinger, magen til originalen.
I frontgrillen er desuden indbygget et skilt med to orange felter, der skal anvendes, når man kører med farligt godt, f.eks. en
gravemaskine med en ekstra dieseltank.
Indvendig i førerhuset er der også fyldt med så mange detaljer som muligt. Sæderne er i blå, med sorte bunde.
Instrumentbordet er ligeledes i sort, med en brun stribe imiteret træ.
Bagerst findes den nederste køje, men kontrolpanel i midten til lys, varme m.m. Topkøjen er vippet op under loftet, men kan også vippes ned.
Over frontruden findes to solskygger der kan klappes ned, samt opbevaringsrum.
I loftet findes både de normale loftsbelysninger, samt to røde natbelysningslamper.
Af specialudstyr kan nævnes, fax og lille kasse til kaffekanden ved siden af gearstangen. Instrumenterne bag rattet er
en kopi af de originale instrumenter.
Denne trækker er udstyret med lidt ekstra udstyr, specielt beregnet på blokvognskørsel.
Kompressor
Trækkeren er udstyret med en kompresser til at levere luft til flere af de indbyggede funktioner der findes på
traileren. Derudover leverer kompressoren også luft til den midterste aksel på trækkeren der kan løftes.
Kompressoren er 2 cylindret, dette har jeg valgt, da der skal bruges forholdsvis meget luft til funktionerne på
traileren, og betjeningen kan da ske lidt hurtigere. Kompressoren med motor og 2 små pumper, er indbygget i
brændstoftanken på højre side af bilen.
For at kompressoren ikke skal køre hele tiden, når der ikke er brug for luft, har jeg indbygget en tryk-regulator
der slår kompressoren fra, når der er tilstrækkeligt trykluft i systemet. Når luften igen bruges, starter kompressoren
igen og leverer den nødvendige luft, præcis som på de rigtige lastbiler.
Tryk-regulatoren er lavet ved at lade en luftcylinder og en fjeder arbejde imod hinanden, omkring en elektrisk
switch. Når der ikke er tryk i systemet, kan fjederen presse luftcylinderen sammen, og aktivere den elektriske kontakt
der starter kompressoren. Når der derefter opbygges tryk i systemet, trykker luftcylinderen fjederen sammen, og
afbryder kontakten til kompressoren. Systemet er indbygget imellem vangerne på trækkeren imellem for og bagaksel.
Normalt leverer kompressen blot luft til den ene aksel der kan løftes. Men via en slange der sidder lige under skamlen,
kan luftsystemet på traileren koples til. På den rigtige lastbil er slangerne til hydraulik-systemet der
aktiverer ramperne på traileren, monteret her.
Jeg har indbygget en ventil i skabene bag ved førerhuset, hvorved man kan koble luften til traileren til/fra.
Elforsyningen til kompressor, og også trailer, sker fra en batteriboks med 6 stk. AA batterier, denne er gemt under den
nederste køje i førerhuset, og den kan tages ud igennem den lille låge i venstre side af førerhuset.
Skabe bag førerhus
Da trækkeren er 3 akslet, levner det ikke så meget plads til grej i de normale skabe imellem for- og bagaksler. Derfor
er der opbygget et skab bag ved førerhuset, hvori der kan placeres forskelligt grej. I højre side af bilen, er lydpottet
omkranset af dette skab. I midten findes koblinger til el til traileren, samt ventil til trykluft til traileren. I toppen findes
et lille rum til grej. På venstre side af bilen findes et skab til diverse grej, såsom ekstra rotorblink, stropper, o.l.
Skabet er opbygget i en form, så det udbytter pladsen imellem trækker og trailer, bedst muligt.
De endelige data for trækkeren er indført herunder.
|
Her er lidt flere billeder af trækkeren fra forskellige vinkler.
Traileren er en 3 akslet Goldhofer hurtigløber, dvs. godkendt til at køre med normal hastighed. Anvender man istedet
såkaldte 'blokvognsplader' altså en anden registerering, kan man køre med større læs på traileren op til 41.5 tons, men med nedsat hastighed.
Traileren er opbygget med én styrbar aksel, luftaffjedring, udtræk, spil og ramper bagerst.
Det har været lidt af en udfordring for mig at bygge traileren, for jeg har ikke bygget en sådan blokvogn før, i denne
store skala, og jeg ønskede så mange funktioner implementeret som muligt, så det har været lidt af et puslespil, men alt
i alt er jeg meget godt tilfreds.
Video hvor traileren sænkes, 1275 KB | Video hvor traileren hæves, 3197 KB |
Forrest hviler traileren på trækkerens skammel. Denne del af traileren som populært kaldes svanehalsen, var også temmelig svær at bygge,
da den skal være rimelig robust, for at kunne være trailerens egen vægt, og senere en eventuel maskine eller andet læs.
Fra laddet går rammen først en lille smule lodret, derefter i en cirka 80 graders vinkel fremefter, og derefter vandret det sidste stykke ind
over trækkeren. Jeg har lavet mange forstærkninger i denne del, for at få denne del til at holde.
Oven på svanehalsen er der forrest et wirespil, samt to små skabe med diverse grejer i. Spillet er lavet med en gearet 9V motor, der bliver forsynet via en ledning fra trækkerens batteri. Spillet er lavet med et frigear, så man kan trække wiren helt ud, uden at skulle vente på at motoren. I det ene skab findes ekstra kæder, og en stor krog, hvor spillet kan skæres, og dermed trække det dobbelte. Jeg har lavet en lille video, hvor spillet kører et lille stykke.
Wirespil, 944 KB |
Oppe på svanehalsen ligger også to små ramper, der kan lækkes fra ladet op til svanehalsen, så man kan køre maskiner helt op på svanehalsen. Helt forrest på traileren står der en kost, der kan bruges til at feje laddet, hvis man har haft en maskine med der har svinet laddet.
Lige bag ved trækkeren, på den forreste del af trailerens hovedramme, sidder der to støtteben monteret. De kan hæves og sænkes vha. et lille håndtag på højre side af traileren.
Under trailerens lad findes også et reservehjul og hjulklodser i begge sider.
Når der skal læsses maskiner af og på blokvognen, anvendes de to ramper der sidder monteret helt
bagerst på blokvognen. I normal kørestilling sidder de lodret, fastgjort med to kæder, med strop og spænde i den
ene ende.
Disse ramper er stor del af blokvognen, så dem ønskede jeg naturligvis også at skulle være funktionsdygtige.
Først og fremmest, så er ramperne monteret på to store lejer, men samtidig lavet, så de kan flyttes sidevejs,
dvs. hvis man skal læsse en maskine med smal hjulafstand, kan ramperne flyttes sammen, og omvendt, hvis man skal
læsse en stor bred gravemaskine eller lignende, så kan ramperne flyttes ud så de er lidt bredere en selve traileren.
Funktionen kan ses på billederne herunder.
Da ramperne er lavet som de er, dvs. justerbare i bredden, er systemet til at hæve/sænke dem også lidt specielt, da det
ikke kan fastmonteres imellem ramper og trailer. Istedet har man lavet en arm der sidder i et led under laddet, og
med en hydraulikcylinder, denne arm, kan skubbe rampen op og ned, og samtidig tillader den at rampen flyttes sidevejs.
På billederne herunder, kan ses denne arm, i oppe og nede position.
Ramperne er lavet 2-delte, for at blive lange nok, til at give en så lille læssevinkel som muligt, og samtidig ikke blive for høje
i oprejst position.
Systemet fungerer via et lille wiretræk. På hovedrampen sidder en 'vægtstang' monteret, der aktiveres via løftestangen der
løfter ramperne. den presser på denne vægtstang, og i den modsatte ende af denne vægtstang sidder en wire, der løber omkring leddet
til den yderste del af rampen, og fastgjort i den yderste rampe. På den måde kan den yderste del foldes ud, når ramperne
sænkes. På billederne og videoerne nedenunder kan resultatet ses.
Video hvor ramperne sænkes, 1872 KB | Video hvor ramperne hæves, 2521 KB |
Video hvor støttebenene sænkes, 502 KB | Video hvor støttebenene hæves, 406 KB |
Ofte kører man med maskiner, bygninger, eller lignenden, der er bredere end de 2.5 meter som traileren er bred. Da
findes forskellige praktiske og lovmæssige påbud der skal følges.
Først og fremmest er der de lovmæssige krav. Hvis køretøjet med last overstiger de 2.5 meter, så skal det afmærkes, og
i dette tilfælde, sker det med ekstra rotorblink og rød/hvid stribede skilte. Disse skilte sidder monteret lige under
svanehalsen, og bagerst på traileren. Normalt er de skuppet ind så de er næsten skjult, men ved særtransporter, så kan man
trække dem ud, og advare de andre bilister om den givne overstørrelse.
Derudover skal der også påsættes et skilt for- og bagpå, med påskriften 'SÆRTRANSPORT' der ligeledes advarer andre trafikkanter
om dette køretøj. Skiltene kan ses på billederne herunder.
For at forbedre stabiliteten for den brede maskine man har læsset på traileren, kan laddet gøres lidt bredere end normalt.
Det sker ved at vippe et antal ekstra bæringer ud, der sidder langs hele siden af laddet, når disse er vippet vinkelret ud fra laddet,
kan der lægges nogle kraftige brædder i, som derved forøger bredden af laddet, og forbedrer stabiliteten af lasten.
Brædderne til at forøge bredden med, ligger opbevaret i et tværgående skab, lige foran den forreste aksel på traileren.
Ligesom det er muligt at transportere gods der er bredere end trailerens lad, så er denne trailer også udstyret med 'udtræk'
det vil sige, den er lavet så den kan forlænges, i dette tilfælde, kan den rigtige trailer trækkes 5.3 meter ud, og derved opnå en
fuld ladlængde på 18.1 meter!
Denne funktion har jeg også indbygget i min model, hele rammen i traileren er altså dobbelt, to firkantrør der kan skubbes ind i
hinanden. Det var en lidt sværere opgave end jeg troede at få det til at virke, men efter lidt puslen lykkedes det.
Først og fremmest kræver den dobbelte ramme meget plads, og det gør andre dele som hjulophæng, skabe, reservehjul m.m. svære at få
plads til. Men også trailerens styrke var svær at få stor nok, når den pludselig skal kunne trækkes 41 cm ud.
Den ekstra indvendige ramme der trækkes ud, går helt ned til bagenden af traileren, det gør traileren meget stærk når den er skuppet
sammen, da der nærmest er to rammer. Og udtrukket har den altså også opnået den nødvendige styrke. Som det kan ses på billederne nedenunder er
traileren ikke understøttet af noget, den kan bære sig selv, hvilket ofte er et problem med disse LEGO modeller. Hvor meget den kan laste
udtrukket har jeg ikke testet, men det vil også komme an på hvordan den lastes.
På udtræksstykket findes også en løs tværbjælke der kan flyttes frem og tilbage manuelt, den anvendes til at understøtte lasten på givne steder.
Udtrækket kan normalt låses for hver 0.5 meter, jeg har lavet samme system her, med en aksel der stikkes igennem et hul, og låse udtrækket. Håndtaget til
dette sidder placeret lige foran skabet til forbredningsbrædderne, ligesom på originalen.
I nær fremtid håber jeg at kunne presentere modellen med nogle former for last, så følg med under projekter.
De endelige data for LEGO modellen er indført herunder.
|
En lille konklusion på dette projekt. Det er nu min tredie 1:13 model, og stadig absolut ikke den sidste,
det bliver sjovere og sjovere at bygge bilerne, og erfaringen gør nogle ting lettere, så man kan koncentrere sig¨
om nye funktioner og detaljer.
Igen har farven voldt lidt kvaler, men jeg synes resultatet opvejer det ekstra arbejder der har været med at finde
og kombinere klodserne i Sand Blå. Siden det er den anden Volvo model jeg nu har bygget, har nogle ting været en del
nemmere, men stadig synes jeg at Volvo'en er en smule svær at gengive helt.
Da modellen var færdig, havde jeg den fornøjelse at vise den til chaufføren der kører med den rigtige lastbil, samt hans vognmand
og kolleger. De viste stor interesse, og det var sjovt at vise alle funktionerne og detaljer m.m.
Det blev også lige til et par billeder med modellen og den rigtige lastbil. Desværre er farveforskellen blevet fremhævet en
smule på billederne, da metallak bliver mørkere i sollys, og LEGO farver bliver lysere, men jeg håber I kan se
ligheden alligevel.
Jeg har taget mange billeder af denne model, her er nogle få, som jeg ikke synes i skal snydes for. Hvis du er specielt interesseret i modellen eller den originale, er du selvfølgelig meget velkommen til at kontakte mig.