Ideen til at bygge denne lastbil opstod lidt tid efter jeg havde oprettet denne hjemmeside, i første omgang blev siden dedikeret til at omhandle mobilkraner, men efter lidt tid kunne jeg se at jeg også måtte prøve kræfter med andet end mobilkraner.
Resultatet af dette blev altså denne lastbil. Det er min første lastbil i denne størrelse, og jeg har haft meget fornøjelse af at bygge modellen. Grunden til at den første lastbil blev en Mercedes Benz, er at det er den bil min far kører i til hverdag, så der var rig mulighed for at studere originalen, tage billeder og undersøge alle detaljer.
Lastbilen kommer fra firmaet Gustav Larsen & Søn A/S, i Sandby, Danmark. Den er opbygget kun til det ene formål at transportere halm eller hø, i bigballe format. Forvognen som er en 4x2 opbygning, har plads til 12 baller af 500kg, og den to-akslede kærre har ligeledes plads til 12 baller af 500kg. Ialt 24 baller, 12 tons.
Forvognen er en Mercedes Benz, Actros, 1840 med en 6 cylindret motor. Den er udstyret med lad og et rullenet
der kan trækkes over lasten, for at undgå at drysse for meget halm i gaderne. Derudover bliver ballerne
spændt fast med stropper.
Nettet lægges manuelt på ved at kravle op på læsset, lige bag førerhuset, eller bag på hækken. Derefter spændes det ned
med diverse stropper, og til sidst spændes de 6 stropper der sikrer ballerne imod at falde af.
Lastbilens primære formål er at transportere halm og hø fra diverse landmænd rundt på hele Sjælland, Lolland og Falster, til
forskellige varme-værker og halmpille-fabrikker. Bl.a. Avedøre-varmeværket i København, og Junckers-halmpillefabrik i Køge.
Oplæsningen foregår på gårdene eller direkte ude på markerne efter høsten. Landmændende stiller læssegrej til rådighed i form
af teleskoplæssere, frontlæssere, rendegravere o.l.
Aflæsningen foregår på de store værker, med speciallavede portalkraner der kan losse bilerne af to gange, første tager de de
øverste 12 baller, herefter de nederste 12 baller. Aflæsningen tager ialt ca. 20 minutter.
De data jeg har at gå efter for den originale lastbil, er indført herunder.
|
Som sagt er dette min første model af en lastbil i størrelsen 1:13, det er en meget populær størrelse da de store Technic-hjul 24x43 passer her. Skalaen giver mulighed for en stor mængde detaljer på modellerne. Desværre er den store skala for stor til aksler og hjulophæng, så det er ofte et problem for modellerne at bære sig selv, det er derfor begrænset hvor stor 'lege' værdien er af modellerne, men fornøjelsen ved at skabe dem opvejer ofte dette. Da lastbilen er en model af den min far kører i, var det rimelig nemt at finde data til den. Tegninger var der ikke meget af, men en eftermiddig med et målebånd og et digitalkamera gav de nødvendige oplysninger.
Forvognen er opbygget på et 4x2 chassis, med et kort førerhus det såkaldte S førerhus for at der kan blive tilstrækkelig plads til halmballerne. På rammen er påbygget et lad hvorpå der kan placeres ialt 12 bigballer.
Chassiset er opbygget af to langsgående vanger med tværgående stræbere imellem.
Forakslen er opbygget som originalen med parabelfjedre og støddæmpere, hjulene kan også dreje og er udstyret med
en såkaldt Ackermann styring, der gør at det inderste hjul drejer lidt mere end det yderste, for at spore
korrekt kurver.
Bagakslen er opbygget med 4 luftbælge, fungerende differentiale og en kardanaksle frem til gearkassen.
Ved bagakslen findes selvfølgelig også skærme og tværgående stænklapper, og helt bagerst trailerkoblingen til kærren.
På venstre side af rammen findes værktøjsskabet, hvor der opbevares diverse stropper, værktøj og andet
vedligeholdelsesgrej.
Foran værktøjsskabet ses batterikassen, tryklufttanke m.m.
På højre side af rammen bag cykelisværnet findes dieseltanken.
Derudover er monteret diverse detaljer som slanger, arbejdslygter m.m.
Motoren består overordnet af 3 dele, motorblok med gearkasse, indsugning og udstødningssystem.
Motoren er en V6 med fungerende krumptap, plejlstænger og cylindre. Bagerste findes gearkassen, hvor kardangen
er monteret. Motorblokken er desuden opbygget med køler, intercooler, manifold (ind og ud) samt turbo.
Indsugningssystemet starter på selve førerhuset med kanalen fra toppen til bunden af førerhuset, herfra ned
til luftfilteret bag ved højre forhjul, og fra luftfilteret til indsugningssiden af turboen.
Udstødningssystemet består af rør fra udstødningssiden af turboen til lydpotten der er placeret bag venstre
forhjul.
Forrest på rammen sidder kofangeren monteret, på forsiden findes i bunden 4 lygter, og i midten et trin
der kan vippes ud, bag dette findes trækkrogen. Herover sektionen med forlygter og blinklys. Ovenover disse, nummerpladen
der også kan vippes ud som trin og fungerer som platform når forruden skal rengøres.
I begge sider findes 3 trin op til førerhuset samt skærme til forhjulene.
Selve førerhuset sidder monteret på en hængsel i fronten og støtter på et affjedret ophæng i bagenden, over turboen.
I fronten kan klappen åbnes, så man kan komme til bl.a. vand og oliepåfyldning, denne klap skal også åbnes hvis
førerhuset skal vippes for motoreftersyn. I hver siden findes dørene, de kan begge åbnes, påmonteret med spejle,
et i venstre side, og to i højre + nærsigtsspejlet. Venstre dør er forsynet med lidt af en stænklap for at øverste
trin kan holdes tørt så udendørsskoene ikke blive våde under kørsel, ligesom på originalen.
På taget findes solskyggen med topmarkeringslygter, arbejdslamper, roterblink, soltag, og skridsikkert underlag,
når nettet skal lægges på halmballerne. Bag på førerhuset i venstre side findes desuden en stige, for at chaufføren
kan kravle op og lægge net på læsset.
Indvendig findes instrumentbræt, sæder med armlæn, diverse aflægningspladser, kortholder samt diverse detaljer: CB-radio, tryklufslange
for rengøring, kaffekop, kaffekande, vandflaske, solskygger, gearstang, rat, pedaler m.m.
Laddet er monteret ovenpå chassisramen med en ekstra ramme. Hele vejen rundt er ladkanten forsynet med kroge
for net og stropper, 3 oprullere for stropper i venstre side, samt sidemarkeringslygter.
Forrest sidder en lodret ramme, som halmballerne støtter imod under kørsel. Øverst på rammen, sidder rullenettet
fast, ved tomkørsel ligger de i to kurve, og er bundet fast med diverse stropper. Nederste sidder selve oprulnings-
mekanismen til nettet. Håndtaget til nettet sidder i en holder ved luftfilteret i højre side.
Nettet på modellen har jeg fået fra firmaet Hvalpsund Net A/S i Jylland.
Det kan trækkes ud til laddets fulde længde, og er forsynet med gummistropper, samt tre kraftige stropper til at fastspænde halmballerne.
Bagerst på laddet er baglygter og nummerpladen monteret.
Kærren er opbygget med to enkeltmonterede aksler, og lad for transport af 12 halmballer.
Chassiset er opbygget med to langsgående vanger, forsynet med tværgående stræbere. De to aksler er opbygget
med 2 luftbælge hver, støddæmpere og bremser. Forrest på kærren findes trækstangen, den kan trækkes 1 meter ud,
da halmballerne nogle gange er for lange, er det nødvendigt at trække denne en halv eller hel meter for at kunne
dreje, derved bliver hele vogntoget maksimalt 19.65 meter langt.
På venstre side findes støttebenet der kan drejes op og ned med håndsvinget. Bagerst findes en hjulklods i en holder.
På højre side foran hjulene sidder cykelistværnet, bag hjulene findes reservehjulet og en hjulklods.
Bagerst sidder lygtebommen, med nummerplade, trekanter og baglygter.
Derudover er monteret diverse detaljer som arbejdslygter, ventiler, hjulnøgle m.m.
Laddet er opbygget ligesom laddet på forvognen, blot modsat så den lodrette ramme sidder bagerst. På rammen bagerst findes også en stige så man kan kravle op på læsset når nettet skal lægges på. Derudover er ruller for rullenettet også monteret på denne ramme. Håndtaget til rullenettet findes lige foran lygtebommen i højre side.
Modellen er forsynet med diverse mærker og logoer, jeg selv har fremstillet på min computer. Nogle af dem er tegnet
fra bunden, andre har jeg kunnet retoucherer ud fra de billeder jeg har taget bl.a. firma logoer,
nummerplader, vægttavler, stænklapper m.m.
Mærkerne er printet med en inkjetprinter på hvide labels.
De endelige data for LEGO modellen er indført herunder.
|
En lille konklusion på dette projekt. Det er min første 1:13 model, men absolut ikke den sidste, jeg har haft
stor fornøjelse af at bygge lastbilen, og fremtiden vil sikkert bringe flere 1:13 modeller til min samling.
Under opbygningen kom jeg også til at mangle nogle klodser i de rigtige farver så jeg har måttet
anvende Bricklink i min søgning på klodser.
Alt i alt er jeg selv meget godt tilfreds med modellen, det er ikke den sværeste model jeg har bygget, men
den model jeg har lagt mest tid i for at få alt til at ligne så godt som muligt.
Jeg har taget mange billeder af denne model, her er nogle få, som jeg ikke synes i skal snydes for. Hvis du er specielt interesseret i modellen eller den originale, er du meget velkommen til at kontakte mig.
Søndag den 14/11-2004 blev jeg interviewet hos vognmanden Gunnar Larsen & Søn A/S, sammen med vognmanden selv, Mariann. Det blev til denne fine artikel i Holbæk Amts Venstreblad, mandag den 15/11-2004.