Hovedarm 2.60m, Superlift 1.20m, Flyjib 2.60m. Total 5.20 meter.



Her på denne side vises kranen i dens tredie udgave med en hovedarm på 2.60 meter, en superlift på 1.20 meter og en flyjib på 2.60 meter, total højde på 5.20 meter.

Forberedelse

Efter jeg havde bygget en version af kranen i SDB-konfiguration på 3.30 meter med superlift og tilhørende svæveballast, konstruerede jeg en såkaldt flyjib og tilhørende A-bomme. Herved kunne kranens maksimale rækkevidde udvides til 5.20 meter, hvilket i stor skala svarer til ca. 156 meter. Da vejret en dag viste sig fra sin gode side fik jeg kranen uden for og taget de viste billeder nedenfor. Da kranen imidlertid er så høj at et et lille vindpust kan få den til at vælte måtte jeg sætte den op i mine forældres have, da der her er lidt mere læ, end på den tidligere anvende parkeringsplads. Desværre er der dermed lidt forstyrrende elementer i baggrunden, men jeg håber at modellen alligevel træder frem. Jeg fik min farbror til at hjælpe mig med opsætningen, da det viste sig at der alligevel var lidt vind, og han kunne derfor sørge for at holde ved kranen når der kom et vindpust.

Ligesom en rigtig kran, så skal alle delene til kranen først bringes ud til stedet hvor der skal løftes. I mit tilfælde måtte jeg bære alle dele ud på stedet, sørge for god lys og god plads til at tage gode billeder. Tiden gik hurtigt og da kranen blev rejst var der gået ca. 3 timer.
Dele Delene til denne opsætning består af:
Undervogn med overbygning og A-bom
4 stk. støtteben.
4 stk. støttefødder.
8 stk. anlægsplader.
4 vægtklodser af 1450g pr. stk.
1 vægtklods af 2500g.
1 holder til svæveballast.
1 bundstykke til superlift.
1 bundstykke til hovedarm.
1 bundstykke til flyjib.
1 forlængerstykke til superlift, sort.
3 forlængerstykker til hovedarm, sort.
3 forlængerstykker til flyjib, 2 sorte og et rødt.
1 topstykke til superlift.
1 topstykke til hovedarm.
1 topstykke til flyjib.
2 A-bomme til flyjib.
26 trækstænger.
1 krog.

Samling af kranen

Som ved opsætning af kranen med en enkelt hovedarm, monteres først de 4 støtteben, støttefødder og anlægsplader for at give kranen tilstrækkelig stabilitet. Når kranen skal rejses højt, er det meget vigtigt at undervognen står fuldstændig vandret. Da underlaget her ikke var helt vandret var jeg nød til at finde en passende plade der med diverse klodser kunne bringes i fuldstændig vandret position.

Når kranen skal rejses med superlift og flyjib er den første del fuldstændig tilsvarende med opsætning af superlift alene. Se Superlift opsætning.
Først rejses A-bommen til lidt over lodret position, og en hjælpekran assisterer med at påsætte de enkelte dele af superliften.
Derefter monters bundstykket af superliften på kranen, derefter et forlængerstykke på 60 cm, hvilket svarer til 18 meter. Derefter monteres topstykkket af superliften. Imellem enden af A-bommen og toppen af superliften monteres trækstænger i passende længde. Derudover monteres trækstænger på toppen af superliften der senere skal anvendes til ophæng af svæveballast. Toppen af superliften er i rød for at eventuelle flyvere lettere skal kunne se den.
Herefter begynder man at rejse superliften ved at trække A-bommen ned igen.

Når Superliften er samlet og rejst lidt, kan man begynde at montere den store hovedarm.
Først monteres bundstykket på kranen, derefter 3 sorte forlængerstykker på hver 60 cm, hvilket svarer til 18 meter. Til sidst monteres topstykket på hovedarmen med de store lejer til montering af flyjib og A-bomme.
Når hele armen er samlet monteres trækstængerne imellem toppen af hovedarmen, og halvvejs til toppen af Superliften, her afløses trækstængerne af en talje, hvorpå der lægges wires det sidste stykke op til enden af Superliften.
Når hovedarmen og superliften er på plads, kan man igen begynde at rejse superliften, og samtidig slække wiren til hovedarmen, derved kan superliften vippes hele vejen bagover kontrolleret uden at falde. Når superliften peger et stykke bagud, kan man montere holderen til svæveballasten, og selve svæveballasten. På min kran har jeg monteret 2 vægtklodser af 1450 g, og en på 2500 g, samt diverse messingcylindre på 8,6 kilo dvs. ialt 14 kg. Derudover lægges 2 vægtklodser af 1450 g også på overbygningen. Dvs. ialt 16,9 kg.
Herunder har jeg indsat en billedserie der beskriver forløbet.

Samling-1 Samling-2 Samling-3
Samling-4 Samling-5 Samling-6

Flyjibben monteres

Nu er flyjibben klar til at blive monteret. Først monteres bundstykket på enden af hovedarmen, derefter 2 sorte forlængerstykker på hver 60 cm, hvilket svarer til 18 meter. Dernæst et enkelt rødt forlængerstykke på 60 cm. Til sidst monteres topstykket på flyjibben, og spidsen af flyjibben placeres i en lille vogn, der senere gør det muligt for flyjibben at køre hen over jorden når kranen skal rejses.
Derefter monteres de to A-bomme der gør det muligt at vippe flyjibben. Når hele armen er samlet monteres trækstængerne imellem bunden af hovedarmen og den nederste A-bom. Derefter monteres trækstænger imellem den øverste A-bom og toppen af flyjibben. Halvvejs på flyjibben monteres også en trækstang imellem de langsgående trækstænger og flyjibben, for at mindste nogle af de kræfter som jibbens egen vægt bidrager med. Herefter lægges der wire imellem de to A-bomme. På min kran er der 12 skæringer, hvilket gør det muligt for en enkelt 9V motor at løfte flyjibben. Til sidst lægges wire helt ud til krogen og krogen monteres. Hele kranen er nu klar til at blive rejst op.
Herunder har jeg indsat en billedserie der beskriver forløbet.

Samling-7 Samling-8 Samling-9

Kranen rejses

Nu er kranen klar til at blive rejst. Dette foregår i to trin, først rejses hovedarmen, dernæst flyjibben.
Først trækkes i wiren imellem toppen af hovedarmen og superliften, samtidig slækkes wiren til flyjibben, derved knækker armen i første omgang sammen. Denne fremgangsmåde anvendes for at kunne løfte armen, hvis den skulle løftes af en gang ville belastningen blive for stor.
Den lille vogn under spidsen af flyjibben sørger for at kranen frit kan knække sammen.

Rejsning-1 Rejsning-2 Rejsning-3
Rejsning-4 Rejsning-5 Rejsning-6

Når hovedarmen når den ønskede position, ofte næsten lodret, kan man gå igang med at løfte flyjibben. Ved hjælp af de mange skæringer imellem de to øverste A-bomme kan flyjibben rejses til den ønskede position. Herunder har jeg indsat en billedserie der beskriver forløbet.

Rejsning-1 Rejsning-2 Rejsning-3 Rejsning-3

Kranen rejst til fuld højde, 5.20 meter.

Her er en række billeder af kranen rejst i fuld højde. På grund af jævnlige vindstød var det nødvendigt at have vagt i nærheden af kranen hele tiden, da et vindstød godt ville kunne bringe kranen ud af balance og få den til at kollapse.

Oprejst-2 Oprejst-3 Oprejst-4
Oprejst-5 Oprejst-6 Oprejst-7
Oprejst-8 Oprejst-9 Oprejst-10

Maks kapacitet

Ej testet

Maks højde

5.20 m

Vægt (uden kontravægt)

7.8 kg

Kontravægt

16.9 kg