Her på denne side vises kranen i dens anden udgave med en hovedarm på 3.30 meter, og en superlift på 1.20 meter.
Efter jeg havde bygget en version af kranen i den simpleste version S-konfiguration på 2.60 meter konstruerede jeg en såkaldt superlift med tilhørende svæveballast. Herved kunne hovedarmen udvides til 3.30 meter hvilket i stor skala svarer til ca. 100 meter. Da vejret en dag viste sig fra sin gode side fik jeg kranen uden for og taget de viste billeder nedenfor. Desværre var 'min' parkeringsplads optaget, så læseren må finde sig i at der er lidt biler i baggrunden der forstyrrer billedet. Bilerne skyldes besøgende til en fest, så der kan også forekomme tilskuere og deres skygger på billederne. Som sædvanlig var vinden alligevel ikke så rolig som jeg troede, så da kranen var rejst op, begyndte det at blæse lidt op, og kranen blev forholdsvis hurtigt taget ned igen.
Ligesom en rigtig kran, så skal alle delene til kranen først bringes ud til stedet hvor der skal løftes. I mit
tilfælde måtte jeg bære alle dele ud på stedet, sørge for god lys og god plads til at tage gode billeder. Tiden
gik hurtigt og da det første billede blev taget, var der allerede gået næsten en time.
Delene til denne opsætning består af:
Undervogn med overbygning og A-bom
4 stk. støtteben.
4 stk. støttefødder.
8 stk. anlægsplader.
4 vægtklodser af 1450g pr. stk.
1 vægtklods af 2500g.
1 holder til svæveballast.
1 bundstykke til superlift.
1 bundstykke til hovedarm.
1 forlængerstykke til superlift, sort.
4 forlængerstykker til hovedarm, 3 sorte og et rødt.
1 topstykke til superlift.
1 topstykke til hovedarm.
10 trækstænger.
1 krog.
Som ved opsætning af kranen med en enkelt hovedarm, monteres først de 4 støtteben, støttefødder og anlægsplader for at give kranen tilstrækkelig stabilitet. Når kranen skal rejses højt, er det meget vigtigt at undervognen står fuldstændig vandret, her var underlaget heldigvis så plant at kranen kunne stilles direkte på asfalten, men hvis kranen bliver højere er det nødvendigt at placere kranen på en plade der bliver vatteret præcist ud, inden kranen opsættes.
Når kranen skal rejses med superlift er det næsten samme fremgangsmåde som ved hovedarm alene.
Først rejses A-bommen til lidt over lodret position, og en hjælpekran assisterer med at påsætte de enkelte dele
af superliften.
Først monters bundstykket af superliften på kranen, derefter et forlængerstykke på 60 cm, hvilket svarer til 18 meter. Derefter monteres
topstykkket af superliften. Imellem enden af A-bommen og toppen af superliften monteres trækstænger i passende længde.
Derudover monteres trækstænger på toppen af superliften der senere skal anvendes til ophæng af svæveballast.
Toppen af superliften er i rød for at eventuelle flyvere lettere skal kunne se den.
Herefter begynder man at rejse superliften ved at trække A-bommen ned igen.
Når Superliften er samlet og rejst lidt, kan man begynde at montere den store hovedarm.
Først monteres bundstykket på kranen, derefter 3 sorte forlængerstykker på hver 60 cm, hvilket svarer til 18 meter.
Herefter monteres et rødt forlængerstykke på 60 cm, grunden til at der anvendes røde sektioner i toppen af en kran
er for at gøre den mere synlig for eventuelle flyvere. Til sidst monteres topstykket på hovedarmen med alle trisserne
til at bære den store krog.
Når hele armen er samlet monteres trækstængerne imellem toppen af hovedarmen, og halvvejs til toppen af Superliften, her
afløses trækstængerne af en talje, hvorpå der lægges wires det sidste stykke op til enden af Superliften.
Når hovedarmen og superliften er på plads, kan man igen begynde at rejse superliften, og samtidig slække wiren
til hovedarmen, derved kan superliften vippes hele vejen bagover kontrolleret uden at falde.
Når superliften peger et stykke bagud, kan man montere holderen til svæveballasten, og selve svæveballasten.
På min kran har jeg monteret 2 vægtklodser af 1450 g, og en på 2500 g, dvs. ialt 5,4 kg. Derudover lægges 2 vægtklodser af
1450 g også på overbygningen. Dvs. ialt 8.3 kg.
Herefter kan hovedarmen rejses lidt fra jorden og krogen kan sættes på.
Herunder har jeg indsat en billedserie der beskriver forløbet.
Nu er kranen klar til at hovedarmen kan rejses op i den ønskede arbejdsposition, det sker ved at wiren imellem
toppen af hovedarmen og toppen af Superliften trækkes ind.
Som det kan ses på de billedet hvor armen er næsten vandret, er belastningen utrolig stor på LEGO klodserne
det er noget nær den maksimale længde man kan lave frit spænd i disse dimensioner i LEGO. Men så snart bommen bliver
rejst op i en mere lodret position, falder belastningen meget hurtigt og bommen bliver igen mere lige.
Selv om vinden kun var ganske let på denne dag, kan man alligevel se at kranen svajer meget når den rejses over 3 meter
op i luften. Men igen var jeg heldig at kranen ikke styrtede sammen og den kunne tages ned i et stykke igen, og være
klar til nye udfordringer.
|