Mack RS786LST med Fruehauf tanktrailer, Skala 1:13
'Rubber Duck' fra filmen 'Convoy'



Motivation

Mack_RS700L Dette er min fjerde lastbil i skala 1:13, ideen til at bygge bilen er meget gammel, faktisk helt tilbage til første gang jeg så filmen 'Convoy' som lille. Jeg tror at de fleste andre lastbilinteresserede ligesom jeg, synes at denne film og denne lastbil er noget helt specielt.
Da jeg nu har prøvet kræfter med tre andre lastbiler, synes jeg at det var tid at prøve at realisere denne gamle ide om at genskabe denne for mig legendariske lastbil; Rubber Duck's sorte Mack.
Modellen har på en måde været både let og svær at bygge. Let på den måde, at amerikanske lastbiler er noget simplere opbygget end europæiske lastbiler, ikke så kompakte, og ikke så komplicerede. Svær på den måde, at man ikke lige kan tage et billede af den virkelige lastbil. Alle informationer har skullet hives ud af filmen, samt diverse hjemmesider, hvor andre fans har fundet detaljer og information om lastbilen.
Derudover har jeg ofret mange specielle klodser på modellen, for at få den til at blive helt præcis som dens legendariske forbillede.

Håber du vil nyde min beskrivelse af projektet lige så meget, som jeg har nydt at bygge modellen, god fornøjelse.

Filmen

Filmplakat
Jeg vil først forsøge at beskrive filmen kort for dem der ikke skulle kende den, eller lige ønsker en genopfriskning. Filmen CONVOY, indspillet i 1978, instrueret af Sam Peckinpah, med skuespillerne Kris Kristofferson, Ali MacGraw og Ernest Borgnine i hovedrollerne, er en af de bedste, hvis ikke, ihvertfald efter min mening, den allerbedste lastbil film der er lavet. I 1976 udkom C.W. McCall med hittet Convoy som filmen baserer sig på. For at passe lidt bedre til filmens handling blev teksten dog omskrevet en smule til denne.

Filmen starter i Arizona, med den sorte Mack, ført af filmens hovedperson, 'Rubber Duck', der kommer brølende op over en bakke. Lidt efter blive han indhentet af en Jaguar, ført af filmens anden hovedperson, Melissa.
Situationen bliver komplementeret af C.W.McCalls hit, 'Convoy'.

Melissa kører op på siden af Rubber Duck (RD) og fotograferer ham, derefter møder de en politibil, der må undvige ud i rabatten. RD stopper, og politimanden vil give ham en bøde, men da RD fortæller at damen i bilen kører uden trusser, sætter politimanden istedet efter hende i Jaguaren.

RD kører videre, og kommer snart i kontakt med sin gamle makker 'Love Machine/Pig Pen' spillet af Burt Young og 'Spider Mike', spillet af Franklyn Ajaye. De snakker lidt, og kører en smule ræs, desværre lokker politimanden 'Dirty Lyle' spillet af Ernest Borgnine, dem i en fælde og giver dem en fartbøde.
Herefter holder de 3 ind på en rasteplads, og får sig lidt at spise. 'Dirty Lyle' kommer dog forbi og generer specielt Spider Mike, og vil anholde ham for løsgængeri. Det ender i et slagsmål, og snart kommer 2 politifolk mere til. Snart er det meste af cafeteriet splittet ad og de 3 politifolk ligger på gulvet.

Filmklip Filmklip Filmklip Filmklip
De 3 chauffører plus nogle flere der også kom med i slagsmålet, skynder sig at køre derfra, for at krydse statsgrænsen, og derved slippe for politiet. Damen fra Jaguaren, Melissa er tilfældigt også kørt i stykker og kommet ind på samme cafeteria, så hun får lov at køre med RD.

Med politiet i hælene, krydser lastbilerne snart grænsen til New Mexico, flere lastbiler kommer til, og flere politifolk følger trop.

Dirty Lyle prøver at stoppe konvojen med helikoptere, vejspærringer m.m. men intet virker, lastbilerne buldrer frem.
Snart får konvojen mulighed for at snakke med guvernøren Jerry Haskins, spillet af Seymour Cassel, som tilbyder at føre deres sag til senatet, og måske kan konvojen da slippe for at blive bekæmpet af hæren.
Filmklip Filmklip Filmklip Filmklip

I mellemtiden er Spider Mike blevet tævet og smidt i fængsel i Alvarez (Texas), da Dirty Lyle på den måde håber at kunne logge RD alene dertil for at befri Spider Mike, og på den måde fange ham.
Da RD hører det, kører han straks imod Alvarez for at befri Spider Mike, men ikke alene, i hælene har han 8 af de andre, der alle vil hjælpe med at befri Spider Mike.
Byen Alvarez bliver jævnet med jorden af de 9 truckere, og til sidst kører RD og Pig Pen ind i politistationen, hvor Dirty Lyle kommer til skade, og de får befriet Spider Mike.
RD mener at konflikten nu er forbi, men Dirty Lyle er ikke tilfreds. Endnu en gang lokker han RD i en fælde, afskærer de andre lastbiler vejen, så RD kommer alene hen imod en bro.
Pludselig, står RD over for at skulle krydse en bro, der i modsatte ende er tungt armeret af Dirty Lyle. Han sætter Melissa af, giver Mack'en fuld gas og brøler ud over broen. Han gemmer sig under instrumentbrættet, godt beskyttet bag motoren, og da tanktraileren beskydes og de 10.000 gallon nitromannitol eksploderer, krænger RD Mack'en ud over kanten af broen og ned i vandet, og alt bliver stille.
Filmklip Filmklip Filmklip Filmklip
Efterfølgende holder guvernøren en mindetale til ære for chaufføren der ofrede sit liv for en så vitig sag, guvenøren lover at han nok skal fremlægge sagen for senatet. Samtidig kører en lille bus forbi, hvor RD sidder med en klap for øjet på bagsædet, og vinker til Dirty Lyle, og siger 'Rap-Rap', '...hvem sagde en And ikke kunne svømme!'. Dirty Lyle begynder at grine, og indser at han ikke kan slå den legendariske Rubber Duck - Ten Four.


Forbilledet

Original

Lastbilen i filmen er ejet af Rubber Duck selv (Martin Penwald), under firma navnet, 'R.D.Trucking - Inc. Albuquerque'.
Lastbilen er en standard amerikansk '18-wheeler', dvs. en forvogn med tandemtræk, og en 2 akslet sættevogn.

I filmen bliver der ialt brugt 5 lastbiler til 'rollen' som den sorte Mack, jeg har valgt at bygge den der bliver brugt i starten.


Trækkeren

Det er en 1977 model MACK RS786LST, som var ny fra filmens begyndelse, leveret af en forhandler i Albuquerque, (New Mexico) specielt udstyret med kænguru bøjle og en forhøjet skammel, for at passe til Fruehauf tanktraileren.
Igennem filmen blev lastbilen beskadiget en del, og blev bl.a. brugt til indledende scener på den afsluttende bro-scene, men lastbilen overlevede og er senere blevet bevaret på et museum.

Her er de data jeg har kunnet finde på trækkeren.
Mack RS786LST

Model

1977 Mack RS786LST

Motor

Mack ETAY676 283 hk "Tip Turbine" turboladet række 6, diesel

Gearkasse

Fuller RT9510 10 gear Roadranger

Akselafstand

220" (foraksel til center af tandemaksler)

Sovekabine

60" fra Able Body Company, med udskæring i højre hjørne for udstødning

Affjedring

Mack 38,000# Camelback

Bagaksler

Mack 38,000#

Hjul

"budd" stil 10R22 slange-dæk, sort malede stål fælge med w/2 huller.


Benævnelsen "Tip Turbine" er en modelbetegnelse for de først spæde forsøg på at lave en intercooler, eller ladeluftkøler. Problemet med en turbo, er at den varmer indsugningsluften meget op, hvilket ødelægger effektiviteten i motoren, derfor forsøgte man med disse modeller at køle luften med en ekstra indsugning, direkte uden om turboen. Derfor kan der på denne lastbil ses 2 indsugningsrør fra luftfilteret på højre side af motorhjelmen.

Traileren

Original

Traileren er en standard Fruehauf tanktrailer, med en standard amerikansk opbygning, dvs. de to aksler placeret længst tilbage på rammen. Hvilket giver god stabilitet, men kræver mere plads i svingene.
Jeg har desværre ikke kunnet finde så meget på data på denne trailer, så jeg har kun haft filmens data at gå ud fra. I filmen bliver nævnt at traileren medbringer 10.000 gallons nitromannitol, hvilket svarer til ca. 38.000 liter.




Herunder et par billeder af bilen fra filmen.

Filmklip Filmklip Filmklip Filmklip

Jeg håber Du nu er kommet lidt i stemning, og forstår at jeg synes bilen er helt speciel og næsten fortjener at blive bygget.





Mack_RS700L

LEGO model

Som jeg indledningsvis nævnte, har denne model, på en gang været både lettere og sværere at bygge end mine andre modeller.
Jeg har lidt oplevet at en amerikansk lastbil er simplere på den måde, at tingene er ikke så sammenpressede som på europæiske biler, derved kan man koncentrere sig om en ting ad gangen, sætte den på rammen, og så gå videre.
Men omvendt, har det været svært at skaffe det fornødne materiale til at bygge de forskellige dele. Bilen er så gammel, at mange detaljer har jeg måttet findes hos ophuggere og lignende. Men det har også været en sjov udfordring.
Farvemæssigt har bilen været nem at bygge, da man kan få stort set alle dele i sort, det er kun krom-delene der har voldt problemer, og været dyre at få fat i, men jeg synes effekten er kommet tæt på den originale bil.
Traileren var også interessant at bygge, den burde have været i sølv, men det findes ikke i LEGO, så den blev i ny lys grå istedet, og det synes jeg også er blevet ok. Men nok om det, nu til de lidt mere detaljerede og tekniske forklaringer.






Trækker

Trækker

Bilen er opbygget på det man kalder et 6x4 chassis, dvs. en tandem trækker, med en normalt styrende foraksel, og to drivende bagaksler. En typisk amerikansk opbygning, med akslerne placeret langt fremme og tilbage på chassiet. Forrest sidder motoren under en lang motorhjelm, herefter et meget smalt førerhus, og en stor sovekabine bagved.

Chassis

Chassiset er opbygget af to langsgående vanger med tværgående stræbere imellem. Forakslen er opbygget som originalen med 2 langsgående parabelfjedre, samt støddæmpere, hjulene kan også dreje og er udstyret med en såkaldt Ackermann styring, der gør at det inderste hjul drejer lidt mere end det yderste, for at spore korrekt i kurver.
De to bagaksler er opbygget med tandemtræk, fungerende differentiale og en kardanaksel frem til gearkassen. Akslerne er udstyret med en Mack Camelback affjedring, den hedder sådan, fordi fjedrene har form som en kamel-ryg.
Oven over den bagerste bagaksel sidder drejeskammelen, den er flyttet meget langt bagud, pga. Fruehauf traileren. Lige bag sleeperen, sidder også en holder til trykluftslanger og ledninger til traileren.
Bagerst sidder et par stænklapper med den klassiske Mack Bulldog, og påskriften 'The Greatest Name in Trucks' samt nummerplade og baglygter.
På begge sider af chassiet bag forhjulene, sidder batterikasse, to tryklufttanke og en brændstoftank i hver side. Brændstoftankene er også udstyret med trin så man kan komme op i førerhuset.

Stænklapper Bagaksler Slange-holder
Tank Batterikasse Forhjul

Motor

Motoren består overordnet af 3 dele, motorblok med gearkasse, indsugning og udstødningssystem.
Motoren er en række 6 med fungerende krumptap, plejlstænger og cylindre. Bagerste findes gearkassen, hvor kardanen er monteret. Motorblokken er desuden opbygget med køler, manifold (ind og ud), turbo, og den specielle 'tip turbine' intercooler.
Indsugningssystemet starter på højre side af motorhjelmen, i det store luftfilter, herfra suges luften via 2 rør ind i motorrummet. Det ene rør går igennem turboen, og videre over i den specielle intercooler på øveste venstre side af motoren , der køles af luften fra det andet rør i luftfilteret.
Udstødningen går via turboen, ud på højre side af motoren, under førerkabinen og ud i venstre side bag førerhuset, og op i den store forkromede udstødning på forhjørnet af sovekabinen.
Af andre detaljer på motoren, kan nævnes, diesel-pumpe, starter, generator, oliefiltre, rat stamme, og meget mere.
Man får adgang til motoren, ved at pille kængurubøjlen af, og vippe hele motorhjelmen, der støttes af en wire, når den er vippet helt op.
Da motoren slet ikke er vist i filmen, har jeg måttet indhente oplysninger fra nettet, hos lastbil-ophuggere og lignende, for at få oplysninger, og billeder af hvordan motoren skulle se ud.

Motorhjelm_åben Luftfilter Udstødning
Kænguru_bøjle Motor-venstre Motor-højre

Førerhus - udvendig

Forrest på rammen sidder kofangeren monteret, delt i 2 styk, en øvre og en nedre. På denne er kænguru bøjlen monteret, og lavet så den kan løftes op, når motorhjelmen skal vippes.
Kofangeren bærer også de 4 nummerplader der sidder foran, beregnet på de forskellige stater som bilen er godkendt i.

Motorhjelmen indeholder, ud over at dække motoren, også begge forskærme, samt forlygter, og blinklys. På toppen er der i filmen monteret en lille and.
På front og side, sidder skilte med 'MACK', samt typebetegnelsen, 'RS700L'.

Selve førerkabinen, er set med europæiske øjne, meget smal, ikke meget bredere end en normal bil. I begge sider findes selvfølgelig en dør, med dørhåndtag, og spejle med lange walkie antenner. Bag hver dør findes en forkromet stang, man kan støtte sig til ved indstigning.
På dørene findes også firma navn og sted. På taget er monteret markeringslygter, horn og en stor spoiler.

Højre-side Venstre-dør Spejl
Tag Overblik Nummerplader

Førerhus - indvendig

Indvendig i førerhuset er der også fyldt med så mange detaljer som muligt. Sæderne er i sort, med lodrette riller som originalens skindmønster.
Instrumentbordet er brunt, originalen har træ. Til højre for chaufføren findes de tre knapper (en rød, gul og blå) til bremser.
På gearstangen sidder en lille knap til høj-lav området. Over frontruden findes to solskygger der kan klappes ned, samt CB radioen i midten.
Det er lidt svært at se på billedet, men lige over vinduet i venstre side, sidder også snoren til tryklufthornet.
I loftet findes desuden loftsbelysning.
I frontruden ligger desuden også diverse ting, bl.a. chaufførens logbog, (med et lastbilmotiv), samt en skilt med påskriften 'Yes - on prop 14', som henviser til en mening om et politisk forslag nummer 14.

Ting_i_frontrude' Radio Betjeningsgreb
Snor_til_horn Dør

Sovekabine

Bag ved førerhuset sidder en stor sovekabine, denne er seperat monteret, ikke som på europæiske biler, hvor den indgår som en del af førerhuset.
Denne kabine er i virkeligheden 60 tommer lang, så der er rimelig god plads til chaufføren. Denne bil er udstyret med en stor seng i kabinen, samt skabe, til diverse ting, bl.a. stereoanlæg, chaufførens private ting, brandslukker, diverse lamper, samt et skab med bøjlestang. Det har taget noget tid og spolen frem og tilbage i filmen, for at finde alle detaljerne inde i kabinen. Bl.a. også et par sjove påskrifter.

'My Take Home Pay, Wont Take me Home' kan oversættes til, 'Den løn jeg får med hjem, kan ikke få mig hjem'.
'Truck Drivers are Great Lovers' kan oversættes til, 'Lastbilchauffører er gode elskere'.

Udvendigt er sovekabinen udstyret med nøddøre, samt små opbevaringsrum ind under sengen.
På siden er desuden påskrifter med godkendelser for forskellige stater, samt firmanavn på sovekabinen.
Bag på sovekabinen, findes desuden 3 arbejdslygter og et par stænger man kan holde fast i, når man kobler slanger og ledninger til traileren.

Højre-side Venstre-dør Fra_venstre_påskrift
Fra_venstre Fra_højre Fra_højre_påskrift Firma

Data

De endelige data for trækkeren er indført herunder.


Færdig

Længde

59.0 cm

Bredde

19.2 cm

Højde

33.0 cm

Hjulafstand

43 cm (foraksel til center tandem)

Byggetid

Omkring 100 timer


Her er lidt flere billeder af trækkeren fra forskellige vinkler.

Færdig Færdig Færdig
Færdig Færdig Færdig





Trailer

Trailer

Traileren er en standard 2 akslet Fruehauf tanktrailer, med en kapacitet på 10.000 gallons. Opbygget med 2 aksler længst bagude.
Det sværeste ved at bygge denne trailer, var at få formen rigtig på selve tanken, men mere om det senere.

Chassis

Traileren har en lille ramme under selve tanken, det er ikke den der bærer hele traileren, men derimod selve tanken der er selvbærende. Dog giver rammen mulighed for at montere aksler, støtteben og reservehjul, m.m på traileren.

Rammen er opbygget som to langsgående vanger, der knækker lidt op, ind over trækkerens drejeskammel, for at passe til skammelhøjden.
Forrest på rammen, sidder tappen der passer i trækkerens skammel. Denne del er kraftigt opbygget, da cirka halvdelen af trailerens vægt ligger her. Lige bag rammens knæk, sidder støttebenene monteret, de er fungerende med et lille håndtag på højre side af traileren. De kan skrues ned, og hæve traileren, så trækkeren kan køre væk.
Bag støttebenene, sidder en reservehjulsholder, med et reservehjul i.
Bagerst sidder de to hjulaksler, med tvillingemonteret dæk. Akslerne er opbygget, så bremser, støddæmpere, og affjedring er efterlignet til at ligne originalen. Helt bagerst sidder kofangeren, med stænklapper, lygter, og advarselsstriber.
Tap Støtteben Reservehjul
Bagaksel Bagakseler Bag

Tank

Tanken er den del der har været sværest at bygge på traileren. Det er vigtigt at den får den rigtige form, for at ligne originalen. Jeg har bygget den på den måde, at jeg har taget et screenshot fra filmen, og derved fundet profilen på tanken. Den har jeg scaleret ned i 1:13 og så bygget en profil af tanken.
Jeg overvejede meget hvordan tanken skulle bygges, da der er flere muligheder. En mulighed er at sætte plader på et skelet, så de ligger med knopperne udaf, en anden er at bygge klodser på langs, med en hængsel-konstruktion så man derved opnår formen. En tredje mulighed som jeg valgte at bruge, er at bygge formen op i ganske almindelige klodser. Det giver normalet et noget firkantet look, men jeg synes alligevel det ville blive mest LEGO-agtigt når det er i denne størrelse.
Jeg har anvende de såkaldte 'jumpers' dvs. 1x2 fliser med en centreret knop, så man kan forskyde klodserne en halv knop, hvilket gør springene mindre, når man bygger rundt. Jeg har anvendt ca. 3400 stk. af disse til tanken!

På selve tanken er monteret en del udstyr:
Forrest, øverst sidder tilkobling til luft og strøm til trækkeren. På siderne sidder 6 sidemarkerings lys.
På siderne bagerst sidder et langt rør i begge sider, her kan opbevares slanger der skal bruges ved losning af traileren.
På højre side af traileren findes en stige så det er muligt at kravle op oven på tanken, til påfyldningsdækslet.
Bagerst findes bl.a. aftabningshane og rør til tankens indhold, samt diverse lygter, nummerplader og skilte, med oplysninger om tankens størrelse og indhold.
På siderne findes også advarsels skilte med beskrivelse af det farlige indhold.
Tilkoblinger Topdæksel Rør_og_stige Advarselsskilte
Hane_og_rør Profil Nummerplade Diverse Profil


Mærker

Alle mærkerne til modellen har jeg fået lavet af en god ven Flemming Pedersen, der kan trykke sådanne. Jeg har selv tegnet alle mærkerne, ud fra filmen, og derefter fået dem trykt.
Nummerpladerne kunne jeg dog ikke tyde i filmen, og har derfor fået hjælp af JBot Decals. Han har lavet klistermærker til en masse modeller, bla. også Rubber Ducks lastbil, i en virkelig høj kvalitet. Desværre kunne jeg ikke nå at få disse tilsendt fra Canada, til min første presentation af modellen , så jeg spurgte istedet om han kunne hjælpe mig med påskriften på nummerpladerne, og det var han flink at hjælpe mig med.
Kvaliteten på hans arbejde er virkelig højt, så jeg kan anbefale at kontakte ham, hvis du mangler mærker til en model.


Data

De endelige data for LEGO modellen er indført herunder.


Færdig

Længde

129 cm

Bredde

19.2 cm

Højde

33 cm

Byggetid

Omkring 125 timer

Dato

Oktober 2005 - April 2006


Konklusion

En lille konklusion på dette specielle projekt. Det har været en anderledes oplevelse at bygge denne bil, for mig har lastbilen en stor historie og kult-status, og måske derfor har det været specielt sjovt at arbejde på projektet.
Arbejdet med at finde detaljer på lastbilen, igennem filmen, og internettet har været sjovt, og anderledes end de andre biler jeg har bygget, hvor jeg bare kunne gå hen og kigge, og tage et billede.

Jeg er selv ret godt tilfreds med modellen, jeg synes det er lykkedes at få modellen til at udstråle noget af den historie der ligger i lastbilen og filmen.
Jeg håber du også har nydt min beskrivelse af modellen. Skulle der være ting jeg har misforstået eller glemt, er du meget velkommen til at kontakte mig.

Jeg har taget mange billeder af denne model, her er nogle få, som jeg ikke synes i skal snydes for. Hvis du er specielt interesseret i modellen eller den originale, er du selvfølgelig meget velkommen til at kontakte mig.

Rubber_Duck Rubber_Duck Rubber_Duck Rubber_Duck
Rubber_Duck Rubber_Duck Rubber_Duck Rubber_Duck

Links

Da jeg har samlet inspiration og data rundt på nettet, til denne model, må jeg hellere lige nævne de links jeg har brugt i min søgning. Der findes mange utrolig flotte fansider, dedikeret til denne film og lastbil. Her er de sider jeg har brugt mest.

CONVOY's Rubber Duck Mack Truck God side med info om selve lastbilen.
CONVOY 1978 Fan-site Fanside med info, plakater, modeller, og meget mere.
Rubber-Duck-Trucking En kopi er ved at blive bygget af lastbilen.
CONVOY The Movie God side med info om filmen.

Billeder i høj opløsning

Efter ønske har jeg lagt nogle højopløsningsbilleder af denne model herunder. Ca. 500kb pr stk.

Rubber_Duck Rubber_Duck Rubber_Duck Rubber_Duck
Rubber_Duck Rubber_Duck Rubber_Duck Rubber_Duck